stappen op weg naar
een beter online magazine
1
Spreek de taal van je doelgroepNiets is vervelender dan een redacteur die zijn lezers niet serieus neemt. Of een auteur die lezers vaktermen uitlegt die ze al kennen. Je inleven in je doelgroep en dezelfde taal spreken is van levensbelang voor je magazine.
2
Zit lezers dicht op de huid,
maak het persoonlijkHet relaas van een andere klant of naaste collega spreekt meer aan dan een verhaal van de directeur. Tenzij je het persoonlijk maakt. Haal de directeur uit zijn ivoren toren en laat zien wat hem of haar zowel zakelijk als privé drijft en bezighoudt.
3
Het gaat nooit alleen maar goedAls je sommige online magazines mag geloven gaat het in veel bedrijven altijd goed. Dat is niet echt geloofwaardig. Een kritische noot van een medewerker of klant zorgt voor een goede balans. Vraag ze dan ook om verbetersuggesties. Zo zullen lezers je eerder geloven.
3
Stimuleer interactie
tussen lezers
Kleine kennissessies, groepsdiscussies, presentaties, reacties op social media posts. Breng bezoekers of lezers regelmatig met elkaar in contact. Je krijgt er verrassend leuke, herkenbare artikelen door. Je lezers zullen smullen.
4
Beleidszaken in je magazine?
Dit vind ik ervan!Een beleidsbeslissing wordt pas interessant en relevant als je weet wat de impact is voor de doelgroep. ‘Vertaal’ daarom het managementverhaal in begrijpelijke taal. Leg uit wat de veranderingen betekenen voor de klant of de medewerker.
5
De paden op,
de lanen inEen goed online magazine maak je niet van achter je pc of laptop. Stuur geen e-mails rond, maar ga eens langs bij klanten of collega’s. Het kost wat tijd, maar levert je een schat aan informatie op die je via e-mail nooit zou krijgen.
6
Haak ook in op het nieuwsSpelen er plotseling actuele zaken in de branche of binnen het bedrijf? Durf daarvoor een al geschreven artikel aan de kant te schuiven. Een goede planning biedt ruimte voor actualiteiten en zorgt dat je magazine op tijd verschijnt.
7
Niet topdown,
maar bottom upWil je weten wat er echt leeft in een doelgroep of binnen een organisatie? Vraag het klanten of mensen op de werkvloer. Ze weten vaak beter dan managers wat er aan de service verbeterd kan worden en hoe processen efficiënter kunnen. Geef ze een stem en laat medewerkers en klanten bijvoorbeeld in gesprek gaan met een ‘baas’. Dat biedt beide partijen nieuwe inzichten en bevordert de geloofwaardigheid van je blad.
8
Geef klanten een podiumWat is geloofwaardiger: wij zijn de beste of zij zijn de beste? Juist, laat daarom je klanten vertellen waarom ze de voorkeur aan jou geven. En daarbij mogen ze natuurlijk ook een beetje kritisch zijn. Daar leer je tenslotte het meeste van.
9
Gebruik social media, gewoon omdat het kanSocial media zijn een perfect aanvulling op de inhoud van je online magazine. De content die je hebt gemaakt kun je in kleine brokjes knippen en daarna verspreiden via social media. Zo kun je meer bezoekers doorsturen naar je magazine en vergroot je het bereik van je magazine enorm.
10
Vier successen samenLezers willen bij een succesvolle club horen. Een nieuwe topklant binnengehaald? Maak een klantprofiel en interview het klantteam. Targets gehaald? Laat zien hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Een belangrijke innovatie of grote besparing gereali-seerd? Een fotoreportage toont hoe dat is gelukt.