keer inspiratie voor gemotiveerde makers
van digitale publicaties
1
Zet doelstellingen op papierEen digitale publicatie zonder doelstellingen is als een boot zonder roer. Bovendien is het vaak onderdeel van een veel grotere communicatiemix. Door meetbare doelstellingen te formuleren, maak je een betere publicatie en kun je achteraf de resultaten checken.
2
Zorg voor een goed ritmeKen je ze? Van die magazines waarbij elke pagina op dezelfde manier is opgezet? Met steeds opnieuw beschrijvende artikelen of interviews waarin eigenlijk niets gezegd wordt? Saai! Lezers willen, binnen een vaste bladformule, graag verrast worden. Varieer dus in het soort en de lengte van artikelen en rubrieken. Maar kijk ook naar de stijl. Alleen maar vraag-antwoord interviews word je op den duur beu.
3
Maak een magazine voor je doelgroep, niet voor de baasHoud naast de doelstellingen je doelgroep altijd goed voor ogen. De baas wil misschien veel informatie, maar de lezer meestal niet. Leef je in en vraag je doelgroep ook eens om hun mening.
3
Stimuleer interactie
tussen lezers
Kleine kennissessies, groepsdiscussies, presentaties, reacties op social media posts. Breng bezoekers of lezers regelmatig met elkaar in contact. Je krijgt er verrassend leuke, herkenbare artikelen door. Je lezers zullen smullen.
4
Print + digitaal = ideaalInteractie met of tussen de lezers, dat willen we toch allemaal? Door een goede wisselwerking tussen papier en digitaal kun je dat eenvoudig bereiken. Let op: dit vergt wel doorzettingsvermogen, mankracht en een goede coördinatie. Maar dan heb je ook wat!
5
Kies voor een herkenbare
(huis)stijl in je magazineHerkenbaarheid, daar houden lezers van. Tenminste, als ze zich met de stijl van je magazine kunnen identificeren. Kies dus een stijl die past bij je organisatie. Je mag best de grenzen van een huisstijl opzoeken. Durf buiten de lijntjes te tekenen en probeer creatief te zijn.
6
Wisselen!Merk je dat een rubriek aan populariteit verliest? Is een onderwerp uitgekauwd? Durf te variëren. Kies ook eens een andere invalshoek voor een item dat regelmatig terugkeert.
7
Gluren bij de burenSoms is het heel goed om over de schutting te kijken. De concurrent of de buren pakken iets wellicht heel anders, misschien zelfs slimmer aan. En welke rubrieken lees je zelf graag in andere bladen? Google eens op ‘voorbeelden online magazine’ en doe inspiratie op. Beter goed gejat …
8
Het oog wil ook watNeem geen genoegen met een slechte wazige foto. Ook niet als je in tijdnood zit. In zo’n geval kun je nog beter voor een goede stockfoto kiezen. Eén slechte afbeelding doet afbreuk aan je hele magazine.
9
Lezers houden van ankersHet ‘hoofdartikel’ in je magazine, een prikkelende column, de rubriek met 13 persoonlijke vragen. Vaste ‘ankers’ in je blad geven lezers houvast waardoor ze uitkijken naar de volgende editie. Geef je lezer een aantal vaste rubrieken cadeau. Dat komt ook het bladritme ten goede.
10
Maak van je magazine geen kermisNatuurlijk wil je alle leuke ideeën een kans geven. En het is fijn als je goed bedoelde suggesties krijgt aangeboden. Maar wees streng en consistent als het gaat om de vormgeving en content van je magazine.
Meer weten over digitale publicaties?
We hebben meerdere whitepapers gemaakt over content en digitale publicaties. Hier vind je het overzicht